Brahms & Schönberg

Fotografie Jan Hoordijk
Dinsdag 1 juni, Oude kerk Charlois
Zaterdag 5 juni, Bergsingelkerk

Een avond met twee Oostenrijkse componisten wier levens elkaar gekruist hebben, maar bij twee verschillende muziekscholen horen. Julien Hervé’s brede repertoirekennis en ervaring met kamermuziek, bracht hem tot het combineren van de twee stukken. Deze werden met een tussentijd van slechts acht jaar geschreven en markeren een overgangsfase in de muziek. Daarom is het zo interessant om deze twee stukken samen ten gehore te brengen. Schönberg zoekt in deze periode de uiterste grenzen van de romantische harmonieën op. Schönberg’s Verklärte Nacht is daarom de zwanenzang van de Romantiek. Daarna kiest deze vooruitstrevende Oostenrijkse componist een radicale koers die de aloude harmonieën met de twaalftoons techniek van een atonale tegenvorm voorziet. Het klarinetkwintet van Brahms is minder bekend dan dat van Mozart. Brahms componeerde dit werk aan het einde van zijn carrière en heeft het opgedragen aan een talentvol klarinettist van zijn tijd. Het andere stuk op het programma is het strijksextet Verklärte Nacht van Schönberg dat is gebaseerd op een gedicht van Richard Dehmel. In tegenstelling tot het kwintet van Brahms, schreef Schönberg dit stuk juist als kersverse componist in het begin van zijn carrière en stond hij bovendien onder invloed van een hevige verliefdheid.